Kad pričamo o proizvodnji vina, tehnologija nije jedna od prvih stvari koja nam pada na pamet. Vinogradarstvo i vinarstvo nisu samo proizvodnja već vrsta umjetnosti. Za proizvodnju kvalitetnog vina potreban je niz faktora koji će to osigurati. Navedeno uključuje kvalitetne sortne sadnice, položaj vinograda, njegovo ispravno tretiranje, kontinuiranu brigu i njegu sadnica, pravovremenu berbu i znanje u proizvodnom procesu. Za sve navedeno ključna je osoba, stručnjak koji će odgojiti vinovu lozu i proizvesti vino kojim će se ponositi. Za razliku od nekih poljoprivrednih kultura koje do svog punog prinosa ne zahtijevaju veliki angažman, vinova loza i proizvodnja vina su kontinuirani posao.
Kao i veliki dio poljoprivredne industrije i proizvodnja vina suočava se sa svakodnevnim izazovima. Manualno prikupljanje podataka na većim površinama tijekom ciklusa podizanja vinograda, a zatim i proizvodnje vina, u stvarnom vremenu ima ograničenja koja proizvođačima uskraćuju mogućnost potpunog optimiziranog upravljanja proizvodnim procesom.
Kako digitalne tehnologije mogu pomoći proizvođačima vina
Napredak u tehnologiji i primjena iste omogućuju vinogradarima da reagiraju na promjene i imaju pod kontrolom sve segmente proizvodnje.
Primjena digitalnih alata u vinogradarstvu i vinarstvu može se podijeliti u nekoliko kategorija:
- Softveri za praćenje cjelokupnog poslovanja
Primjena specijaliziranih softvera omogućuje upravljanje proizvodnjom sa svim podacima na jednom mjestu. Primjenom softvera proizvođači u svakom trenutku imaju pregled plana prinosa, dnevnika aktivnosti, utroška goriva, gnojiva, zaštitinih sredstava, evidenciju mehanizacije i upravljanje financijama.
- Roboti
Primjena robota u vinogradarstvu omogućuje automatizaciju aktivnosti suzbijanja korova. Poljoprivredni roboti pomoću GPS koordinata i računala samostalno suzbijaju korov, a mogu se koristiti i za aktivnosti berbe.
- Senzori
Ugradnjom senzora u vinograd, proizvođači prate temperaturu, promjene vremena, brzinu i smjer vjetra, stanje tla, stanje vinove loze i druge parametre koji su ključni za uzgoj vinove loze. Senzori prikupljaju podatke na temelju kojih se može bolje upravljati resursima i prilagoditi se trenutnoj situaciji. Pravovremena reakcija omogućuje npr. tretiranje štetnika i bolesti vinove loze na zahvaćenim površinama te sprječavanje njihovog širenja.
- Korištenje obnovljivih izvora energije
Uspostava solarnih elektrana manje instalirane snage (primjerene proizvodnji) mogu povećati učinkovitost korištenja energije te smanjiti, primjerice, potrošnju vode. Energija proizvedena pomoću solarne elektrane može se koristiti i u vinariji.
- Pametna oprema u okviru proizvodnog procesa u svim fazama
Primjena moderne tehnologije u proizvodnji omogućuje njeno kontinuirano unaprjeđenje. No, njena uporaba i u dijelu skladištenja osigurava adekvatne uvjete za dozrijevanje vina kao što su temperatura, količina ugljičnog dioksida i intenzitet svjetlosti u vinskim podrumima.
Koristeći digitalne tehnologije proizvođači raspolažu podacima u stvarnom vremenu i mogu donijeti odluke koje će im pomoći u poboljšanju učinkovitosti i proizvodnji vina veće kvalitete. Primjenom moderne tehnologije smanjuje se uporaba pesticida što u konačnici doprinosi zaštiti okoliša. Na neke situacije se ne može utjecati, no primjenom znanja, moderne proizvodne te digitalne tehnologije može se postići tehnološki izvrstan proces koji će rezultirati takvim vinom.
Digitalna tehnologija u službi vinskog turizma
Vinski turizam posljednjih godina bilježi sve veću popularnost, pa vinarije u svojoj ponudi imaju mogućnosti degustacije, obilazak vinograda i proizvodnog pogona, male škole poznavanja vina te uslugu pripreme i posluživanja hrane i pića. U mnogim područjima vinski turizam profilirao se kao jedan od najvažnijih proizvoda ruralnog turizma. Kako bi u velikom izboru vinarija došli do izražaja, vinari unaprjeđuju svoj marketing te se predstavljaju na inozemnim tržištima sudjelujući na sajmovima ili drugim organiziranim susretima. No, marketingu vinarija ipak su najviše doprinijele društvene mreže. Naime, dijeljenjem fotografija na društvenim mrežama, sadržaj i ponuda koju vinarija nudi dolazi do velikog broja ljudi koji potom planiraju svoje putovanje i biraju upravo tu destinaciju, kao usputnu stanicu ili mjesto na kojemu će se dulje zadržati.
Razvoj vinskog turizma donosi brojne prednosti ruralnih destinacija, pri čemu se najviše ističu porast prodaje vina u vinarijama, povećanje broja gostiju te atraktivnosti destinacije. Primjena digitalne tehnologije može značajno unaprijediti proces proizvodnje vina te upoznavanja branda vina sa krajnjim korisnicima. Obzirom na to da moderne i digitalne tehnologije iziskuju dodatna i značajna sredstva, preporuka proizvođačima je da ih uvrste u plan investicija koje će prijavljivati na relevantne EU natječaje na kojima za takva ulaganja mogu ostvariti sufinanciranje.